Beskrivelse
På Geofysisk Institutt i Tromsø hørte telegrafisten kl. 18.45 at «Latham» anropte Kings Bay to ganger for å få forbindelse. Så ble det dødsens stille. Ingen melding kom. Det var intet spor. «Latham» og Roald Amundsen var forsvunnet i polarhavet.
Etter noen dager ble leteaksjoner igangsatt uten at man fant spor av flyet. De første vrakrestene etter flyet ble funnet 31. august, det var den ene vingeflottøren som ble funnet utenfor Torsvåg. Senere fant man to bensintanker – på Trøndelagkysten og i Steinsfjorden i Vesterålen.
Hvor flyet falt ned er og blir en stor gåte. Vi har ingen meddelelser som kan gi oss sikre antydninger om stedet. Hva var årsaken til ulykken? Var det været, var det tekniske feil med flyet eller skyldes det menneskelig svikt? Kanskje en havarikommisjon vil kunne gi oss et mer utfyllende svar på gåten.
Det ligger også informasjonen om «Latham» i ”lukkete arkiver”. Det gjelder følgende: Bergingsrapporten om bensintanken, funnet på Haltenbanken, som finnes i Trondheim Byarkiv. I Forsvardepartementets arkiver lagres Hjalmar Riiser Larsens granskingsrapporter av bensintankene, og rapporten han laget om leteaksjonen etter «Latham». Franskmennene laget også sine granskingsrapporter som oppbevares i Marineministeriet i Paris.
Innhold
Opptakten i Bergen
- «Latham»s ankomst til Bergen
- Friske blomster fra Frankrike
- En samtale med kommandanten René Guilbaud
- Flyvningen Frankrike – Norge
- De franske flyvere
- Roald Amundsens ankomst til Bergen
- Dagen i Bergen
- Avskjedsintervjuet med Roald Amundsen
- Et par ord med Guilbaud på fallrepet
- Starten fra Bergen
- Fritz Zapffe forteller om Roald Amundsens opphold i Tromsø
«Latham» starter fra Tromsø
- Flere fly deltar i ettersøkningen etter Nobile
- Litt om de andre flyene: «Uppland», «Turku» «S. 55» og «Marina I»
- «Uppland» og «Turku» skulle starte samtidig
- Maddalena med sin flyvemaskin «S. 55» starter fra Vadsø
- «S. 55» passerte Bjørnøya
- Roald Amundsen avslo samflyvning til Svalbard
- Fritz Zapffe avviser påstandene
Hvor er Roald Amundsen?
- Har Amundsen satt kursen direkte mot Nobiles leir? Endnu kl. 5.30 i morges har ingen hørt fra ham
- Ingen meldinger fra «Latham» siden mandag 18. juni. Ingen kunde i natt med sikkerhet vite hvor han befant seg
- Er Roald Amundsen gått ned i Østisen?
- Tvilsomt om «Latham»s trådløse da kan brukes. Noen uttalelser fra kaptein Gottvaldt.
- Ingen grund til at nære ængstelse for «Latham»
- «Uppland» nådde Spitsbergen klokken 10 i går aftes
- Maddalenas og Pensos rapporter om værforholdene under deres flyvninger
Radiosignaler
- Ingen signaler fra «Latham» opfanget av Bjørnøya Radio
- Geofysisk institutt opplyser at man oppfanget radiosignaler de første timene etter starten
- Uppland og Penso har begge søkt etter «Latham»
- «Latham»s radioutstyr
- Penso tror at Amundsen er gått ned søndenfor Bjørnøya
- «Latham»s betingelser til å klare seg i sjø
- Er Amundsen og hans kamerater forulykket?
- Direktør Krogness, Geofysisk institutt, redegjør om hva som hendte før «Latham» startet fra Tromsø
- Hvor meget proviant hadde Amundsen med seg?
”Observasjonene”
- «Latham» blev sett 24 nautiske mil nordvest for Bjørnøya
- Hvis «Latham» måtte gå ned ved Bjørnøya
- Hvor skal man lete etter Amundsen?
- Omkring «Latham»s skjebne
- To arbeidere som medfulgte «Ingertre» til Svalbard påstår de har sett «Latham» falle i sjøen
- Radiotelegrafisten på Bjørnøya forteller at man lyttet efter «Latham» og anropte maskinen uten å få svar
- SOS tre dager efter «Latham»s start
- Avisen ”Poir Soir” påstår «Latham» var helt uskikket til en flyvning til Svalbard. Men den franske marineminister tilbakeviser beskyldningerne
- «Latham» var utrustet så godt som den franske marine kunde gjøre det
De første bud fra «Latham»
- Rykter om at vrakrester av «Latham» skal være funnet i Ytre Vesterålen
- En av vingeflottørene funnet nordvest av Torsvåg
- Da flottøren ble funnen
- Flottøren funnet av skipper Hareide og mannskapet på «Brodd»
- Maskinen landet med ca 100 kilometers fart
- Rektor Skattum uttaler seg.
- «Strasbourg» skal drive efterforskning omkring det felt hvor flottøren ble funnen
- «Strasbourg» ved Fuglø
- De sakkyndiges uttalelser
- Kaptein Otto Sverdrup
- Professor Helland-Hansen – flottøren er drevet mer med vinden enn med strømmen
- Tåken skyld i ulykken?
- Hullet flottøren
- Teorier om tragedien og dens årsak
- Forseringen av tåkebeltet lyktes ikke
- Gjorde «Latham» vendereis og søkte sydover igjen?
- Hvor er ulykken skjedd?
- Flottøren beviset for at de er omkommet
- ”Observasjonen” av den annen flottør
- «Latham»s flottør til Frankrike
- Bildet av flottøren bakgården til marineministeriet i Paris
- Er del av en flyvevinge funnet i Tromsø-sundet?
- Forliset må ha funnet sted nær kysten
- Kaptein Doksrøds mening.
- Løitnant Gustav Amundsen uttaler seg
- Tvil om vrakrestene stammer fra «Latham»
- Det var ikke vrakrester fra «Latham»
Funnet av bensintanken på Haltenbanken
- En bensintank fra «Latham» funnet utenfor Trøndelag
- Hva funnet bekrefter
- Tanken losses ved tollboden
- Blyantnotatene – ingen meddelelse fra Amundsen
- Blyantskriften på tanken
- Den første undersøkelse av tanken i Trondheim.
- Sjøforklaringen i anledning bergingen holdes i formiddag.
- Hvordan nedstyrtningen kan ha foregått
- Kom «Latham» forbi Bjørnøya?
- Kaptein Høver: ”Tusen løsninger på gåten”
- Carsten Borchgrevink om funnet
- «Latham»s bensintank til Oslo
- Bensintanken videresendt til Frankrike
- Bildet av tanken i gårdsrommet til marineministeriet i Paris
- Bensintanken et nødsignal fra «Latham»?
- ”Funnet” i Skarsvåg
Funnet av den andre bensintanken i Steinsfjorden – Borge i Vesterålen
- «Latham»s tank – indskriptionen på de lille messingplate
- «Latham»s bensintank underveis til forsvarsdepartementet i Oslo
- «Latham»s tank til Sjøfartsmuseet
- Den offisielle overrekkelsen til Sjøfartsmuseet i 1930
- Sjøfartsmuseets beskrivelse av bensintanken
Funnet ved Skarsvåg – en flottør og en bøie?
- En uttalelse av Hjalmar Riiser Larsen.
- En uttalelse av professor Helland Hansen
- Meddelelsen om indskriptionen: «Latham, Paris» var en gemen løgn
Bjørnøya – rykter om vrakrester etter «Latham» 1933
- «Latham»-ryktene holder seg
- Er det noe i «Latham»-ryktene? Skipper Mathiesen på «Kvitholmen» bekrefter at man hadde noe på vaen
- Hjalmar Riiser-Larsen tror ikke på «Latham»-ryktene
- Er «Latham» funnet? av Trygve Gran
- Nye teorier om «Latham»
- Knut Uksnøys teori om at «Latham» snudde, og brødrene Ertresvåg flyobservasjon ved Bjørnøya
- Martin Etresvåg benekter Uksnøys teori
- Observasjoner og funn 2002
Sluttnoter