av Helge Rabben
Norsk Ukeblad 8. januar 1969
General Nobiles ekspedisjon til Nordpolen med luftskipet «Italia» i 1928 ble en historisk og dramatisk ferd. Luftskipet styrtet ned, og i 49 døgn var Nobile og ni andre menn fanger på et drivende isflak. Utallige redningsaksjoner ble satt i gang, blant dem Roald Amundsens ekspedisjon som aldri kom frem. Nå er det laget film om Nobile-ferden.
Italienerne og russerne har gått sammen om å lage en film som utvilsomt vil bli viet den største interesse i Norden, ikke minst i Norge. Det dreier seg om ”La Tenda Rossa” – Det røde teltet – som beskriver en dramatisk, historisk hendelse i Arktis: general Nobiles tragiske ekspedisjon til Nordpolen med luftskipet i 1928 da seks italienere, en svenske og to nordmenn – Roald Amundsen og Leif Dietrichson – mistet livet.
15. april 1928 startet «Italia» fra Milano. Turen til Ny-Ålesund ved Kongsfjorden på Spitsbergen var ca. 5000 km lang og vanskelig nok på grunn av tordenvær og snøstormer. Men Nobile greide å føre både luftskipet, besetningen og ni tonn utstyr velberget frem. Ekspedisjonens baseskip «Citta di Milano» lå allerede klar i Kongsfjorden.
23. mai satte «Italia» kurs for selve Nordpolen, og over der fløy luftskipet om natten mellom 24. og 25. mai. Nobile markerte det store øyeblikket ved å kaste ut et italiensk flagg, et banner dedisert til den hellige Ambrosius (Milanos skytshelgen) og et kors som var en gave fra pave Pius XI. Mens mennene skålte i siciliansk vermouth, spilte grammofonen patriotiske sanger og den udødelige ”O Sole Mio”.
Under tilbaketuren til Kongsfjord om formiddagen 25. mai øket vinden til storm og luftskipet begynte plutselig å synke. Få minutter senere styrtet det ned. Gondolen ble smadret. Ti av mennene ombord befant seg med ett hulter til bulter på et drivende isflak. Nobile selv var blant dem. Både han og flere andre var såret og forslått. På en eller annen måte havnet Nobiles lille maskott-hund Titina også på isen. Den var i bra form.
Mens mennene prøvde å komme til sans og samling etter nedstyrtningen, lettet luftskipet og forsvant. Seks mann – som ikke var blitt slynget ut av gondolen da luftskipet styrtet – var fremdeles ombord. Ingen av dem ble funnet igjen.
De overlevende befant seg i en nesten håpløs situasjon. Men de beholdt fatningen og innrettet seg så godt det lot seg gjøre etter omstendighetene. Blant utstyret som hadde rast ut av gondolen, var det til alt hell også et telt. Det ble reist i en fart. Teltduken var overstrøket med rød anilinfarve – og slik oppsto Det røde teltet oppe i isødet.
Radiosignalene blir oppfattet!
Den dyktige radiotelegrafisten Giutty Seppe Biagi klarte å sette i stand en ødelagt radiosender. Dag etter dag sendte han desperate signaler – SOS NOBILE, SOS NOBILE – ut i eteren, men tilsynelatende forgjeves. I mellomtiden var folkene i Ny-Ålesund blitt klar over at noe forferdelig måtte ha skjedd med ekspedisjonen. Nyheten spredte seg over hele kloden. Det er ingen overdrivelse å si at millioner av mennesker holdt pusten mens de ventet på meldinger fra Arktis.
Omsider ble Biagis signaler oppfanget av en russisk radioamatør ved navn Kolka. Dermed fikk verden vite at iallfall noen av mennene fra luftskipet var i live. Med en begeistring og en innsatsvilje som knapt hadde sitt sidestykke i historien, begynte man å organisere unnsetningsaksjoner. Regjeringer, andre myndigheter, foreninger og private stilte seg spontant til rådighet. Snart vrimlet det av travle mennesker i det ellers så forlatte Ny-Ålesund på Svalbard. Men det var ikke til å unngå at det oppsto forvirring. Innsatsviljen var nok stor, men unnsetningsaksjonene var ikke godt nok koordinert.
I mellomtiden hadde tvil og mismot sneket seg inn blant mennene i det røde teltet. De følte seg fullstendig isolert og forlatt. Ikke lot det til at noen kunne høre Biagis signaler. Teknikeren Natale Cecioni lå der med et stygt benbrudd, og Nobile selv hadde brukket en fot og et håndledd. Matrasjonene ble mindre og mindre.
Det hjalp litt da mennene fikk skutt en isbjørn. Men selv om disiplinen fremdeles var god, begynte noen av dem å lure på om det ikke ville være bedre å forsøke en marsj over isen til Svalbard istedenfor å vente passivt på døden. Isflaket var fremdeles i drift.
Nobile mente det var best å vente samlet. Han regnet med at unnsetningsaksjoner ville bli organisert og at det røde teltet snart ville bli oppdaget fra luften. Marineoffiserene Adalberto Mariano og Filippo Zappi og den svenske vitenskapsmannen Finn Malmgren var mest stemt for å prøve å nå land. Etter at Nobile hadde overlatt til hver mann å handle etter egen samvittighet, forlot Mariano, Zappi og Malmgren det røde teltet og begynte en farefull tur over isen i håp om å nå frem til folk og så sende hjelp til de andre.
Roald Amundsens ekspedisjon.
Endelig oppfattet den russiske radioamatøren de havarertes posisjon, og unnsetningsmannskapene fikk noe å holde seg til. En dag ble teltet oppdaget av et italiensk fly, og man klarte å få kastet ned proviant og diverse utstyr. Nobile og hans menn fikk håpet tilbake. Endelig! Redningen var bare et tidsspørsmål. Men ville den komme før isløsningen?
Det var nå gått nesten en måned siden den skjebnesvangre dagen da «Italia» styrtet ned. Roald Amundsen var blant dem som brente av iver etter å gjøre noe for Nobile-ekspedisjonens medlemmer. Et par år i forveien hadde han selv ledet en vellykket Nordpol-ferd med luftskipet «Norge», konstruert og bygd av Nobile.
Av forskjellige grunner som vi ikke skal komme inn på her, kom det til ganske bitre uoverensstemmelser mellom Amundsen og Nobile etter «Norge»-ekspedisjonen, som begge kanskje ville ha æren for.
Men den store polarfareren Amundsen tenkte ikke på denne feiden nå. Han visste bare at Nobile og hams menn var i livsfare og at han selv kanskje var den som best kunne hjelpe. Alt annet ble skjøvet til side. Her gjaldt det å gjøre en innsats.
Som vi alle vet, gikk han ombord i det franske flyet «Latham» i Bergen og fra Tromsø satte kurs for isødet. Amundsen nådde aldri frem. Han ble borte for alltid oppe i Nordishavet. Lang tid etter fant man noen vrakrester fra «Latham». Det var alt.
Redningen
Umberto Nobile skulle bli den første som ble reddet. Et svensk fly ført av flyveren Lundborg greide 22. juni å ta seg ned på isen i nærheten av det røde teltet. Det hadde plass til én mann foruten flyveren og en kamerat av ham som var med. Hvem skulle bringes først i sikkerhet? Mennene i teltet insisterte på at det måtte bli Nobile, og det samme gjorde Lundborg. Hvis bare han nådde frem til basen i Kongsfjorden, ville man ha størst mulige sjanser til å berge de andre.
Nobile selv likte ikke tanken på å forlate sine kamerater, men han bøyde seg for de andres vilje. Med hunden Titina, loggbøker og dokumenter i armene ble han hjulpet opp i det svenske flyet som så transporterte ham til baseskipet «Citta di Milano».
Lundborg forsøkte senere å hente flere av mennene i det røde teltet, men flyet hans havarerte, og den modige flyveren måtte selv reddes.
Mens dette pågikk hadde russerne også bestemt seg for å organisere en unnsetningsekspedisjon. De hadde sendt «Krassin», en kraftig isbryter, ut i Polhavet. Dette initiativet skulle vise seg å være det riktige, og det ble tatt i siste liten.
De tre mennene som hadde forlatt det røde teltet i håp om å finne redningen ved å gå over isen, ble utsatt for umenneskelige lidelser. Svensken Malmgren var allerede sterkt svekket da de startet. Snart skjønte han at han aldri ville klare hele turen. Han la seg ned og ventet stoisk på døden som for ham sannsynligvis ble en befrielse. De to italienske marineoffiserene Mariano og Zappi slepte seg videre, men også de var til slutt i en elendig forfatning.
Som ved et mirakel ble de oppdaget av folkene ombord på «Krassin» da de nesten ikke hadde krefter igjen. Den russiske isbryteren greide like etter å forsere seg frem til det røde teltet og fikk berget resten av mennene fra «Italia». Dette skjedde ikke før 12. juli – 49 dager etter at luftskipet styrtet ned.
Kvinnelig innslag
Det sier seg selv at å lage en film om den tragiske «Italia»-ekspedisjonen ikke er noen lett oppgave. Filmen er blitt en virkelig kjempeproduksjon i farver og på bredlerret. Alt i alt har den kostet over 70 millioner norske kroner, og den varer i ca. tre timer. Det er to italienske og et russisk selskap som finansierer. Italieneren Franco Cristaldi – gift med Claudia Cardinale – står som produsent. De tekniske oppgavene og de viktigste rollene er jevnt fordelt på russere og italienere, men det finnes kjentfolk fra andre land også blant rolleinnehaverne. Regissør er den meget ansette russeren Mickail Kalatozov som har en lang, internasjonal karriere bak seg.
Hovedpersonen, det vil si Umberto Nobile, spilles av engelskmannen Peter Finch. Tyskeren Hardy Krüger opptrer som flyveren Lundborg, og hans landsmann Mario Adorf spiller Biagi. Italieneren Luigi Vannucchi er marineoffiseren Zappi. Ellers finner vi en rekke russere som de øvrige medlemmer av «Italia»-ekspedisjonen, dyktige skuespillere som imidlertid ikke er kjent blant det store publikum rundt i verden.
Nå var det jo bare mannfolk med på de hendelsene som ”Det røde teltet” vil gjengi så objektivt og nøyaktig som mulig. Men produsenten og regissøren er av den mening at man ikke kan lage en så stor film uten et kvinnelig innslag. Derfor har de tatt seg den lille frihet å føye Claudia Cardinale inn i handlingen som Finn Malmgrens forlovede. Scenene som viser Valeria – Claudias navn i filmen – mens hun venter på nyheter fra isødet på Svalbard, er meget gripende. Til slutt blir det Nobile selv (Peter Finch) som må fortelle henne om forlovedens tragiske bortgang.
Så helt grepet ut av luften er for øvrig ikke Claudia Cardinales rolle. Hun forteller selv: – General Nobile har sagt at Malmgren, før han la ut på sin siste marsj fra det røde teltet, ga ham et skjerf som han hadde hatt rundt halsen under ferden med luftskipet og ba ham levere det til Valeria, hvis Nobile selv og de andre ville bli reddet. Det var som om Malmgren hadde en forutanelse om at han aldri ville komme frem i live.
Mange sterke scener.
De første opptakene begynte i Estland for nærmere et år siden, og så har det gått slag i slag i Russland og Italia: Lundborgs tilbakekomst med Nobile ombord, Valeria som får høre om Malmgrens død, den febrilske virksomheten blant unnsetningsekspedisjonene i Kongsfjorden, «Krassin» som bryter seg inn i Polhavet og mennene som nervøst venter på nyheter ombord i baseskipet «Citta di Milano» (et russisk skip) som ligner meget på det virkelige. Utenfor Moskva spilte man inn en del kjærlighetsscener mellom Valeria og Malmgren, inkludert kanefart med reinsdyr – og på den islagte Ladoga-sjøen ble det tatt opp scener rundt det røde teltet.
Mange tusen russiske statister er med i enkelte massescener, bl. a. når «Krassin» legger ut på redningstoktet fra en russisk havn i Arktis men for anledningen ble dette filmet på havnen i Leningrad. Enkelte interiører er laget i et Moskva-studio, andre
spesielt slike som nødvendiggjør særlige effekter – i Roma. Filmen er premiéreklar til våren.
En rekke scener er filmet fra luften ved hjelp av fly, helikoptere og en diger ballong. Ofte var hele fem kameraer i sving for å ta opp samme scene. Slikt koster, men produsenten har ikke gått altfor sterkt inn for å bruke sparekniven. For eksempel ble en rekke polarkostymer laget i hele fire sett, fordi teknikerne regnet med stor slitasje på stoffene på grunn av uvær, snø, is og vann. Produsenten Cristaldi vil ikke ut med hvor mye det kostet å lage en naturtro reproduksjon av luftskipet etter general Nobiles egne
tegninger, men det var neppe småtterier.
– Jeg glemmer aldri Amundsen …
Hverken russerne eller italienerne ville gå i gang med en slik filmproduksjon uten å innhente førstehånds bistand fra folk som ennå har hendelsen i friskt minne – og blant disse står general Umberto Nobile først på listen. Ja, for Nobile lever den dag i dag. selv om han er blitt hele 84 år gammel.
Vi oppsøkte generalen i hans koselige hjem i Roma. Den tidligere polarforskeren, luftskipskonstruktøren, professoren m. m. er kanskje blitt litt mindre med årene, og tydelig er det at de mange angrep som ble rettet mot ham etter ekspedisjonen ikke har gått sporløst forbi.
For Nobile måtte tåle mye etter at han ble reddet fra isødet. Det øyeblikket han gikk med på å være den første til å klyve opp i Lundborgs fly, mistet han så å si en hel verdens respekt. Han skulle være den siste til å forlate det røde teltet, i stedet lot han sine kamerater i stikken for å redde seg selv. Dette og mye mer ble sagt om Nobile, hele hans karriere, ja, hele hans liv ble nærmest ødelagt etter denne redningen i 1928.
Han kom ikke hjem i triumf, og etter polferden bodde han i nærmere femten år utenfor Italia. I dag er han imidlertid igjen bosatt i Roma.
– Hva mener De om filmen ”Det røde teltet”? spør vi.
– Jeg hadde ikke noe imot at det ble laget en slik film, sier Nobile.
– Det som hendte med min «Italia»-ekspedisjon satte verden på ende i flere måneder, og som alle vet oppsto det polemikker av alle slag i tiden som fulgte. Ja, den er ikke dødd ut ennå, nå 40 år etterpå…
– Hvordan tror De filmen vil virke?
– Som sagt, en slik film kan være bra nok – så fenge de ansvarlige virkelig går inn for å være upartiske. Både produsenten Cristaldi og regissøren Mickail Kalatozov var i kontakt med meg gjennom lengre tid, og jeg har stor tillit til dem begge. Kalatozov har jo det egentlige ansvaret, og jeg vet han er en meget samvittighetsfull mann.
– Var De selv konsulent for filmen?
– Nei, ikke direkte konsulent. Men jeg ga Kalatozov flere opplysninger fra den gangen, og dessuten er en god del av filmen basert på mine bøker. Jeg har også vært behjelpelig med tegninger og kalkyler med hensyn til byggingen av luftskipet som brukes i filmen.
– Har De fulgt filmen på nært hold hele tiden?
– Ja, stort sett. På oppfordring av produsenten og regissøren har jeg gitt en slags kritikk etter hvert som den er blitt laget. Det oppstår jo lett små feil, og de ansvarlige har vært villige til å rette på dem etter mine anvisninger. På den annen side har jeg ikke terpet på mindre viktige detaljer som kanskje er helt annerledes enn jeg husker. Selve filmkunsten har jo også sine krav.
– Hva med Roald Amundsen?
– Roald Amundsen er hedret stort, som han fortjener, i denne filmen. Det er et punkt som jeg har passet nøye på. Uansett det som er blitt sagt og skrevet om en såkalt feide mellom Amundsen og meg, så vil jeg gjerne understreke at dette ofte har vært overdrivelser og forvrengninger. Jeg hadde alltid den største respekt for Amundsen, og jeg tror den var gjensidig. Han nølte heller ikke med å reise til Arktis for å komme meg til unnsetning . Tror De jeg kan glemme dette?
Nobile vil for øvrig skjenke Tromsø by en bautastein over de menn som mistet livet i forbindelse med letingen etter de overlevende fra «Italia» – og da spesielt Roald Amundsen. Hvis alt går etter planen, skal den stå ferdig til våren.